یادداشت:قانون تسهیل تکالیف مودیان،جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

پس از تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و فراخوان‌های انجام شده در سال 1401 که مهمترین آنان اشخاص حقوقی از ابتدای سال 1402 و اشخاص حقیقی به صورت پلکانی و تدریجی از ابتدای تابستان،پاییز و زمستان 1402 بود را میتوان عنوان داشت.
با این مودیان ذکر شده که میبایست از تاریخ‌های فوق نسبت به صدور و ارسال فاکتورهای فروش خود در سامانه مودیان اقدام میکردند با مشکلاتی چون عدم وجود زیرساخت،نبود آگاهی کافی نسبت به اجرای قانون که نشات گرفته از آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌های ضعیف سازمان مالیاتی به مودیان،مخصوصا اشخاص حقیقی و سایر موارد،دولت(سازمان مالیاتی)با توجه به ظرفیت‌های موجود در قانون جهت اجرای هر چه بهتر مصوبه قانونی سامانه مودیان،لایحه‌ای تحت عنوان قانون تسهیل را به مجلس ارائه نمود.

لایحه مذکور در صحن مجلس تصویب برای ادامه فرایند قانونی شدن به شورای نگهبان ارسال گردید.

در 11 مرداد ماه 1402 لایحه مذکور به دلیل ایراداتی مغایر با قانون اساسی و شرع شناخته شد و نهایتا پس از برگشت به مجلس و رفع ایرادات در تاریخ 16 آذر ماه 1402 توسط شورای نگهبان تایید و در 29 آذر ماه همان سال در روزنامه رسمی به چاپ رسید.
بر اساس قانون تسهیل(قانونی که در تیتر این یادداشت عنوان شده)،کلیه اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی،شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از ابتدای مهر ماه 1402 ملزم به صدور و ارسال فاکتور در سامانه مودیان شده اند.
همچنین اشخاص حقیقی که در 6 ماه ابتدای سال 1402 فروششان بالای 18 میلیارد تومان باشد از ابتدای دی ماه 1402 نیز ملزم به انجام تکلیف فوق میباشند.

دولت(سازمان امورمالیاتی)با قانون تسهیل و تعویق فراخوان های اجرای قانون تسهیل،به نوعی از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرد که میتوان به عدم برنامه ریزی‌های صحیح از سوی سازمان مذکور پی برد.
سازمان مالیاتی در قانون تسهیل،جهت اجرای قانون سامانه مودیان تسهیلاتی را در نظر گرفته است از جمله: تا پایان سال 1403 کلیه جرائم عنوان شده در قانون تسهیل را میتواند تماما ببخشد.
مودیان و فعالان اقتصادی باید توجه داشته باشند که جرائم را سازمان مالیاتی میتواند ببخشد و نه این که قطعا باید ببخشد!!!
به نظرمیرسد این که عبارت میتواند درقانون ذکرشده برای آن دسته از مودیانی باشد که بنا به دلایلی نتوانند صدور و ارسال فاکتور در سامانه مودیان را انجام دهند(به طور کلی به نظر نگارنده مودیان نباید دلخوش به بخشش کامل جرایم تا پایان سال 1403 باشند)
همچنین فاکتور‌های فروشی که تا پایان سال 1403 خارج از سامانه مودیان-طبق روال قبل-صادر شده باشد به شرط رسیدگی قابل پذیرش خواهد بود.در طی این مدت سازمان مالیاتی مکلف است نسبت به تهیه اظهارنامه های ارزش افزوده هر دوره اقدام و مودی خرید و فروش هایی که برای آن فاکتورفروش صادر نکرده است و برایش فاکتور خرید صادر نشده است را در اظهارنامه ارزش افزوده درج و نسبت به تسلیم آن اقدام نماید که تکلیف ذکر شده برای هر دوره مالیاتی(فصل)تا پایان فصل بعد از آن دوره مالیاتی میباشد.
سازمان مالیاتی باید تا پایان سال 1403 کلیه اشخاص حقیقی که طبق قانون ارزش افزوده سال 1387 جهت اجرای قانون فراخوان نشده اند را فراخوان نماید.قبل تر عنوان شده بود که یکی از دلایل تصویب و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اخذ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده میباشد.

طبق قانون تسهیل،بانک مرکزی مکلف شده 2ماه نسبت به درج شماره 22 رقمی منحصر به فرد به رسید پذیرنده های بانکی(پوز)و درگاه های پرداخت بانکی اقدام و نهایتا برای هر رسید و گزارش پرداخت از درگاه‌های پرداخت بانکی تا پایان روز بعد آنان را به سامانه مودیان ارسال نماید.
به موجب قانون تسهیل،عبارت بیش از 3 برابر فروش اظهار شده و بیش از 3 برابر معافیت سالانه در ماده 6 قانون سامانه مودیان،به بیش از 5 برابر اصلاح شده است.
بدین ترتیب مودی که فروش کالا و خدمات سال قبل آن که مشمول ارزش افزوده(دوره مالیاتی)میباشد بیش از 5 برابر فروش اظهار شده دوره مالیاتی(فصل)جاری باشد به عنوان حدمجاز فروش تلقی میگردد.

اگر مودی فرضا در زمستان 1401 فروش مشمول ارزش افزوده آن 20.000 ریال باشد در زمستان سال 1402 میتواند تا 5 برابر آن فاکتور فروش در سامانه مودیان ارسال نماید و بیش از آن را باید کتبا به اداره مالیاتی بابت افزایش حدمجاز فروش خود اعلام نماید.
همان طور که ابتدای این یادداشت عنوان شده،شخص حقیقی که در 6 ماه نخست سال 1402 فروش آن بیش از 18 میلیارد تومان باشد از ابتدای دی ماه 1402 ملزم به صدور و ارسال فاکتور در سامانه مودیان میباشد،لذا خریدارانی که از مودی که ملزم نیست خرید کند،پرداختی آن بابت این خرید به عنوان هزینه قابل قبول موضوع مواد 147 و 148 قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین پرداختی ایشان بابت ارزش افزوده به عنوان اعتبار ارزش افزوده قابل کسر از ارزش افزوده فروش نمیباشد.

به نظر میرسد کلیه مودیان حتی آنانی که ملزم به صدور فاکتور در سامانه مودیان نشده اند نیز جهت از دست ندادن بازار و مشتریان خود باید در سامانه مودیان فاکتور صادر نمایند(نوع 1 که در کارپوشه خریدار قرار گیرد و تا برای او اعتبار ارزش افزوده و هزینه قابل قبول خرید باشد.هر چند بحث این بند ما برای اشخاص حقیقی میباشد که ملزم نیستند).
مودی حقیقی که مطابق بند فوق الزام ندارد از دومین دوره مالیاتی بعد(فصل)ملزم به صدور و ارسال فاکتور در سامانه مودیان میباشد.
فرض کنید مودی حقیقی در 6 ماه ابتدای سال 1402 فروشش 6 میلیارد تومان باشد لذا از ابتدای دی ماه الزامی جهت ارسال فاکتور در سامانه مودیان ندارد.با این حال از دومین دوره مالیاتی بعد یعنی تابستان 1403 ملزم میباشد

موفق و پیروز باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *