ترازنامه

صورت وضعیت مالی و یا ترازنامه از صورت‌های مالی اساسی می باشد که وضعیت مالی (بدهی ها، دارایی ها و سرمایه ی مالکان) یک شرکت و یا هر کسب و کار را در یک زمان مشخص نشان می‌دهد. تراز نامه معمولا توسط يك گروه حسابرسى تهیه و آماده می شود. ترازنامه ها معمولا یا به صورت حساب هستند به این معنی که دارایی ها در سمت راست و بدهی ها و سرمایه در سمت چپ جدول تنظیم می شوند و یا بصورت گزارش هستند که به ترتیب در زیر هم گزارش داده می شوند.

 

ترازنامه ها اغلب با اتمام یافتن یک دوره مالی تهیه و تنظیم می‌گردند. در ترازنامه ها اطلاعاتی مهمی مانند دارایی ها، بدهی ها و سرمایه ی سهام داران و مالکان مشخص می شود. این سه مورد در ترازنامه‌ها، به سرمایه‌گذاران این اطلاعات را می‌دهند . دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت در چه وضعی قرار دارد و سهام داران شرکت چه میزان سرمایه‌گذاری انجام داده اند.

مثال

در واقع ترازنامه به زبان ساده تر مشخص می‌کند که یک شرکت و موسسه چه مقدار دارایی نظیر زمین، ساختمان، محصول تولید شده، وجه نقد در صندوق و…دارد. مثال های زده شده همگی مقدار دارایی شرکت و موسسه را نشان می‌دهند. بدهکاران به شرکت هم به عنوان دارایی‌های شزکت حساب می شوند. به این دلیل که بدهکاران شرکت هم در آخر با پرداخت بدهی‌شان به صندوق شرکت مثل پرداخت پول یا پرداخت های دیگری (چک و…) باعث افزایش و زیاد شدن دارایی های شرکت می‌ شوند.

از طرف دیگری در ترازنامه ها مقدار بدهی های شرکت هم مشخص می‌ شود. هر موسسه ای ممکن است به اشخاص و شرکت های گوناگون بدهی داشته باشد (حساب بستانکاران) . همچنین ممکن است با صادر کردن چک های مختلف، پرداختنی گوناگونی داشته باشد. هر گونه اطلاعات مربوط به بدهی ها و پرداختی های موسسه در قسمت بدهیهای ترازنامه مشخص می‌‌شود. در ترازنامه جمع دارایی ها باید با جمع بدهی ها و سرمایه سهامداران و مالکان برابر باشد.

ترازنامه آزمایشی

تراز آزمایشی یک نوع گزارش حسابداری است که در آن تمامی حساب ها در یک ردیف نوشته می شوند. مانده هر حساب از دفتر کل بررسی شده و در ستون بدهکار (اگر معلوم شود که بدهکار است) و مانده بستانکار ( در صورتی که بستانکار تشخیص داده شود) در ستون بستانکار نوشته می شود .تراز آزمایشی بسیار شبیه به تراز نامه است و هدف از تهیه آن آزمایش مانده حسابها می باشد.

یکی از ویژگی های اساسی تمامیه نرم افزار های حسابداری شرکت دانش رهاورد ایرانیان( فرامحاسب )، ارئه ی ترازنامه و تراز آزمایشی می باشد طوری که شما کاربران به راحتی می توانید در پایان هر دوره ی مالی نسبت به تهیه ترازنامه اقدام نمایید.

شما می توانید از طریق اینجا نسبت به تهیه محصولات و نرم افزار های حسابداری گروه فرامحاسب اقدام نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *